Milyen jogaink vannak járattörlés esetén

Ha repülős utazásra készülünk, rengeteg dolog okozhat aggodalmat, kezdve attól, hogy mindent bepakoltunk-e, odáig, hogy időben kiérünk-e a reptérre. Ritka esetben viszont megtörténhet, hogy egy teljes járat törlésre kerül, nagy kihívások elé állítva ezzel az utasokat. 

Nem minden esetben jár kártérítés

Mindannyian egyetértünk abban, hogy rendkívül kellemetlen perceket tud okozni az utasoknak, ha késve indul, vagy legrosszabb esetben fel sem száll a már jó előre lefoglalt járatuk. Az ilyen helyzeteket sajnos nem tudjuk elkerülni, arra viszont mindig ügyeljünk, hogy időben érkezzünk a repülőtérre, és ne késsük le önhibánkból az indulást, hiszen ilyenkor nem számíthatunk kárpótlásra. 

A Reptéri Parkoló Centrum ferihegy parkolás szolgáltatása egyszerűen, online is lefoglalható, így biztosak lehetünk abban, hogy autónk lerakása nem fog hosszú időt igénybe venni. 

Bár az érvényben lévő EU szabályozások megkövetelik, hogy a légitársaságok kártérítésben részesítsék az ilyen események elszenvedőit, vannak más olyan kivételek is, amelyek esetében erre nem vagyunk jogosultak. Ilyen például, ha előre nem látható, rendkívüli esemény miatt nem tud megvalósulni a felszállás. 

Mire kell itt gondolni? Rossz időjárás, baleset, reptéri sztrájk… bármelyik következik is be, a légitársaság nem köteles minket kártéríteni, ha egyébként végig tájékoztatják az utasokat, illetve megadják nekik a megfelelő segítséget. Ezenfelül, ha időben kaptunk információt a járat törléséről, vagy tudnak helyettesítő járatot ajánlani, szintén nem igényelhető kárpótlás. 

Milyen jogaink vannak utasként?

A jelenleg érvényben lévő jogszabályok alapján utasként jogosultak vagyunk visszatérítést kérni késés, járattörlés és túlfoglalás esetén is, amennyiben az illetékes légitársaság nem tudja vállalni, hogy valamilyen egyéb módon eljuttat bennünket az úti célunkra. Fontos azonban figyelembe venni, hogy ez egy európai uniós rendelet, így csak abban az esetben érvényes, ha gépünk az EU területéről indul, vagy az EU területére érkezik uniós, izlandi, norvég vagy svájci légitársasággal. 

Azt, hogy mekkora összegre számíthatunk, azt az adott eset határozza meg. A jegy árát mindenképpen jogosultak vagyunk visszaigényelni, ezenfelül utólagos pénzbeli kártérítést is kérhetünk. Mindenképpen őrizzük meg a járattörlés vagy késés miatti költségeinkről a nyugtákat, legyen szó akár étkezésekről, szállás- vagy utazási díjakról. 

Hogyan igényelhetünk visszatérítést?

A késés vagy törlés miatti panaszokat az illetékes légitársaságnál kell először jeleznünk. Célszerűbb minél előbb eljárni ebben, hiszen akár hosszúra is nyúlhat az ügyintézési folyamat. Ha nem sikerült megoldást találni a problémára, akkor pedig az illetékes nemzeti szervnél emelhetünk panaszt. 

Repülős utazások esetében szükség lehet késleltetett indulásra vagy törlésre, ami nagy gondot okozhat nekünk utasként. Ha azonban tisztában vagyunk a jogainkkal, biztosíthatjuk, hogy legalább anyagi oldalról megfelelő kárpótlásban részesüljünk.