A töltési idő aktuális téma, amikor az elektromos autókról van szó. A gyors töltés elterjedése azt jelenti, hogy ha órákig tartó várakozás az autó akkumulátorának feltöltésére hamarosan távoli emlék lehet. Mégis, ezek a töltők még mindig viszonylag ritkák, így milyen lehetőségei vannak a hátralévő időben? Itt megnézzük az összes módszert és a legjobb megközelítéseket a továbblépéshez.
Lassú töltés
Ahogy a neve is sugallja, ez a módszer a leghosszabb töltési időt eredményezi, néhány nagyobb EV -nek akár 24 órára van szüksége az akkumulátorok feltöltéséhez, ha ilyen módon töltik. Még egy olyan szerény dolog is, mint egy 40 kWh -s akkumulátorral rendelkező Nissan Leaf, közel 12 órát igényel egy teljes akkumulátorhoz. Normál esetben körülbelül 3 kW teljesítmény mellett ezek a töltők néha még mindig megtalálhatók a nyilvános töltőállomásokon, de gyakran hordozható típusok, amelyek villás dugós csatlakozóval rendelkeznek a háztartási áramellátáshoz.
A legtöbb elektromos autó alapfelszereltségként kapja meg ezeknek az egységeknek az egyikét, de az egyre növekvő méretű akkumulátorok azt jelentik, hogy a legtöbb gyártó csak akkor javasolja azok használatát, ha nincs más töltési módszer. Természetesen, ha nem sok mérföldet tesz meg naponta, akkor a lassú töltés lehetővé teszi az autó celláinak egyik napról a másikra történő feltöltésének egyszerű módját, míg a lassú töltési sebesség azt jelenti, hogy kevesebb hő keletkezik az akkumulátorban, ami elősegítheti a meghosszabbítást. annak hasznos élettartama.
Gyors töltés
Ez gyorsan a legnépszerűbb töltési módszerré válik, különösen háztartási használatra. A gyors töltés 7kW vagy 22kW teljesítmény mellett zajlik, utóbbiakat általában nyilvános töltési pontokra tartják fenn. A legtöbb régi otthoni elektromos autó fali töltő, alacsonyabb 7 kW -os sebességgel működik, ami nagyjából a felére csökkenti a teljes töltéshez szükséges időt a lassú töltőhöz képest. Így például arra számíthat, hogy a 40 kW-os akkumulátorral ellátott Nissan Leaf körülbelül hat óra alatt teljesen feltöltődik, míg a 75 kW-os akkumulátorral rendelkező Tesla körülbelül 12 órát igényel. A 22 kW teljesítmény háromfázisú áramellátást igényel, vagyis ritka és drága megoldás otthon.
Szükségünk van egy olyan autóra is, amely képes elfogadni az egyenáramú (DC) töltést, valamint az elterjedtebb váltakozó áramú (AC) módszert. Ha autója elfogadja ezt a töltést, akkor számoljon azzal, hogy a töltési idők a felére csökkennek a 7 kW-os egységhez képest, így egy 75 kW-os Tesla-t hat órán belül feltöltenek.
Villám töltés
Papíron ez messze a leggyorsabb módja az akkumulátorok feltöltésének az EV-ben, mivel egyes töltők 20 perc alatt képesek jelentős energiainjekciót leadni. Az 50 kW -tól 350 kW -ig terjedő töltőegységek általában autópálya -szervizekben és dedikált töltőközpontokban találhatók. Szüksége lesz egy autóra, amely képes kezelni az ilyen típusú egyenáramú töltést, és a legjobb eredmény elérése érdekében csak az akkumulátor kapacitásának 80 százalékát töltheti fel, mert ezen a ponton túl a töltési sebesség jelentősen lelassul, hogy megvédje a cellákat a magas szinttől ilyen magas elektromos áramokban részt vevő hőmérsékletek.
Természetesen ennek a képességnek a kihasználásához olyan autóra van szükség, amelynek töltőrendszere képes elfogadni a gyors töltést. A legtöbb belépő szintű modell opcionális frissítéssel érhető el, amely akár 100 kW-os egyenáramú töltést is lehetővé tesz, míg az olyan drágább modellek, mint a Tesla Model 3 és az Model S 250 kW-os sebességgel tölthetők. A Porsche Taycan és a vele szorosan kapcsolódó Audi e-tron GT néhány változata 800 voltos elektromos rendszert használ, amely akár 270 kW-ot is képes kezelni, míg a Lucid Motors Air 300 kW-os teljesítményt fog igényelni, amikor jövőre értékesítésre kerül.
Hogy képet alkothassunk a sebességről, egy 40kW-os Nissan Leaf-et egy 50kW-os töltővel (amely jelenleg az Egyesült Királyságban a legnépszerűbb, de több 150 és 350kW-os egység folyamatosan érkezik) a kapacitás 80% -ára lehet feltölteni óránként, ami nagyjából ugyanannyi időbe telik, amikor egy 75kWh-os Tesla-t 150kW-os töltővel töltünk fel. Egy 350 kW -os töltőn a Taycan alig több mint 22 percet vesz igénybe az öt- és 80 százalékos töltöttség eléréséhez.
Ne feledje azonban, hogy a töltő teljesítményétől függetlenül autója csak a fedélzeti rendszerének maximális sebességével képes tölteni. Tehát az 50 kW -os töltési képességű Leaf ilyen ütemben kap áramot, még akkor is, ha egy 350 kW -os töltőhöz van csatlakoztatva.
Mi az igény szerinti feltöltés?
Ezt a módszert használja ki a legtöbb elektromos járművezető, azaz csatlakoztassa és töltse fel, amikor lehetősége van rá, általában egy nyilvános töltőn az utcán vagy a szupermarket parkolójában. Tehát ahelyett, hogy megvárnánk, hogy az akkumulátor teljesen lemerüljön, valójában egyszerűbb és gyorsabb a cellákat egyszerűen feltölteni, ami azt jelenti, hogy általában rengeteg töltésed lesz, és olyan ritkán szenvedsz hatótávolsági szorongástól. A tulajdonosok ezt a technikát általában egy éjszakai teljes töltéssel kombinálják egy háztartási lassú vagy gyorstöltővel.
Mennyi hatótávolságot ér el óránként a töltés?
Ahogy az várható, a válasz a használt töltőtől és kisebb mértékben az autójától függ (nem mindegyik képes gyors töltésre). Útmutatóként azonban elvárható, hogy egy normál 3 kW-os lassú töltő 10 mérföld távolságot adjon hozzá egy óra után. Lépjen egy gyors töltőre, amelynek teljesítménye 7 kW, ami a legtöbb hazai Wallbox doboz töltési díja, és 60 perc elteltével akár 30 mérföldet is megtett. Ezzel szemben egy 50 kW -os gyorstöltő elméletileg 175 mérföld hatótávolságot képes megnövelni ennyi idő alatt – bár ehhez nagy akkumulátorra lesz szüksége, mivel a kisebb egységeknél a kapacitás utolsó 20 százalékába kerül, ha lassú a töltés. Hasonló eset ez a 150 kW -os töltőkkel, de annak hatékonyságának jelzéseként 100 mérföld hatótávolságot 10 perc alatt hozzáadhat.
A töltési sebességet befolyásoló tényezők
Számos tényező befolyásolhatja a töltési sebességet, különösen a teljes töltés esetén. Kezdetnek ott van az akkumulátor mérete, minél nagyobb a kapacitás, annál hosszabb ideig kell feltölteni.
Aztán ott van az akkumulátor töltöttségi szintje, a kapacitás első 80 százaléka sokkal gyorsabban töltődik fel, mint az utolsó 20 százalék – ekkor a töltési sebesség jelentősen lelassul, különösen gyors- vagy gyorstöltők esetén.
Az autó fedélzeti adaptere is diktálja a töltési sebességet, így ha 50 kW teljesítményre van méretezve, ez a maximális, akkor is, ha 150 kW teljesítményű töltőt csatlakoztat. Ugyanez vonatkozik az Ön által használt töltőre is, így egy 150 kW teljesítményű autó csak 7 kW-ot fog tölteni egy gyors töltésű fali dobozon. Lassabb töltést is láthat hideg időben, különösen gyors töltőn. Az akkumulátoros fűtőrendszerek megpróbálják a lehető legkevesebbet tartani a sebességcsökkenést, de ekkor extra áramot vesznek fel, ami növeli a kissé megnövekedett töltési időt.
cikkünk forrása az www.autocar.co.uk oldalon olvasható,